Leer Zeggen | Oog voor Interactie
16922
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16922,page-child,parent-pageid-16690,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.3,vc_responsive

Oog voor Interactie

Training Oog voor Interactie

Taal- en interactievaardigheden in de Kinderopvang

Van Goed naar Beter met Oog voor Interactie

Als pedagogisch medewerker ben je de hele dag met de kinderen bezig. De manier waarop je met de kinderen omgaat, bepaalt in hoge mate of zij zich prettig en gezien voelen, zij hun eigen keuzes volgen, lekker, betrokken en vol initiatief aan de slag gaan, alleen of met andere kinderen. Jij maakt het verschil en zorgt hiermee voor een leerzame veilige opvangomgeving voor elk kind.

 

Oog voor Interactie is ontworpen voor pedagogisch medewerkers in de kinderdagverblijven (0 – 4 jaar) en  buitenschoolse opvang (4 – 12 jaar). Voor beide werksoorten is een eigen cursistenboek ontworpen waarin de interactievaardigheden heel concreet naar de eigen doelgroep is vertaald. De training is ook geschikt voor gastouders.

Versterk je kwaliteit door Reflecteren, Doen en Zeggen!

De training ‘Oog voor Interactie’ versterkt jouw professionele kwaliteit. Je leert de interactievaardigheden en het taalgebruik bewust en optimaal in te zetten. Door het maken van videobeelden van het eigen handelen en hier samen met de collega’s naar te kijken, besef je welke punten goed gaan maar leer je ook wat verbeterd kan worden. Het inzetten van goede interactie en communicatievaardigheden vraagt om nadenken over: Hoe, wat, waarom en wanneer zet ik mijn vaardigheden in. De training maakt de interactie met je kinderen nog waardevoller!

Inhoud training

Pedagogisch medewerkers leren met elkaar in gesprek te gaan over hun pedagogisch handelen en professionele groeikansen. Geleerd wordt om constructieve feedback te geven en te ontvangen na het bekijken van zelf gemaakte video opnamen van de eigen werkzaamheden. Het boek: ‘Interactievaardigheden. Een kindvolgende benadering (Strik & Schoemaker).’ is de theoretische basis van de training.

 

De training is opgebouwd uit drie leergebieden:

 

Interactievaardigheden:

De zes interactievaardigheden worden doorgenomen, geleerd en geoefend. Dit zijn Sensitieve responsiviteit, Respect voor autonomie, Structuur en leidinggeven, Praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en interacties begeleiden tussen kinderen. In de training wordt de praktijkervaring besproken en het effect hiervan op kinderen.

 

Taalvaardigheid:

Door de training wordt de eigen taalvaardigheid vergroot en leer je op een taalrijke manier het contact met kinderen, met ouders en met de collega’s te verdiepen en professioneler te maken. Taalgerichte opdrachten worden tijdens de training aangeboden.

 

Reflectie en leren van en met elkaar:

Je gaat met elkaar in gesprek te gaan over het pedagogisch handelen. Dit gaat vaak aan de hand van eigen gemaakte filmopnames van eigen interacties op de groep. Wat gaat goed en wat kan beter. Geleerd wordt om constructieve feedback te geven en te ontvangen in een veilige omgeving.

Opzet van de training

De training Oog voor Interactie is als volgt opgezet:

 

  • 6 bijeenkomsten van 3,5 uur
  • 3 uur per bijeenkomst voor huiswerkopdrachten
  • persoonlijke begeleiding door trainer, waaronder een coachingsgesprek (met videofeedback) en eindgesprek in kleine groepjes.

 

Iedere cursist krijgt een eigen Oog voor Interactie werkboek 0-4 jaar of 4-12 jaar. Daarnaast wordt gewerkt vanuit het boek ‘Interactievaardigheden, een kindvolgende benadering’ van Anneke Strik en Jacqueline Schoemaker’ (dient zelf aangeschaft te worden).

Kosten

Deze training wordt in-company gegeven en bestaat uit 6 bijeenkomsten. De investering bedraagt € 4000,- (max 12 deelnemers).

 

Aanmelden

 

Wilt u meer weten, neem dan contact op met Jacqueline Siteur.

 

Klik hier voor meer informatie

Interesse in de training Oog voor Interactie Training? Neem contact op!