Leer Zeggen | TINK
16090
page,page-id-16090,page-child,parent-pageid-16690,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.3,vc_responsive

TINK

TINK training voor pedagogisch medewerkers

Taal- en interactievaardigheden in de Kinderopvang

Van Goed naar Beter met TINK Training

Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de kinderopvang en de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen voor een groot deel bepaald wordt door de pedagogische kwaliteit van de pedagogisch medewerker. Bij verschillende interactievaardigheden kan volgens de meest recente meting van het NCKO nog een slag gemaakt worden. Wat is er nu mooier in deze roerige tijd om de verdiepingsslag, van Goed naar Beter, te maken met de gesubsidieerde training TINK.

 

De TINK training is er opgericht om de zes interactievaardigheden en de taalvaardigheid van de pedagogisch medewerker te verbeteren en deze bewust in te zetten. Beiden hebben een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van het jonge kind. Centraal in de training staan de vragen:

Wat doe ik? Wat zeg ik? Hoe zeg ik het?

tink

Leer het Zien, Doen en Zeggen!

Het leren gebeurt niet alleen op trainingsdagen maar vooral door oefening op de werkvloer. Aan de hand van individuele- en teamactiekaarten, videocoaching en middelen voor team- en zelfreflectie vindt het proces plaats. Praktijk en theorie worden steeds gecombineerd zodat je je bewust wordt van het eigen handelen en taalgebruik. Het hele team is medeverantwoordelijk want kwaliteitsverbetering is pas structureel als de medewerkers met en van elkaar leren. Het geleerde blijft hierdoor op langere termijn merkbaar blijft.

 

In de training staan de zes interactievaardigheden centraal.

  • Sensitieve responsiviteit
  • Autonomie respecteren
  • Structureren en grenzen stellen
  • Praten en uitleggen
  • Positieve interacties tussen kinderen begeleiden
  • Ontwikkelingsstimulering
leerzeggen-klein
tink-training

Opzet training

De training bestaat uit acht bijeenkomsten van een dagdeel. Hierin komen de zes interactievaardigheden aan bod en is aandacht voor interactief voorlezen. Daarnaast besteden de deelnemers maximaal vier uur per keer aan praktijkopdrachten, die ze grotendeels uitvoeren tijdens hun werk. De ontwikkeling en opdrachten van de deelnemer worden verwerkt in een portfolio. In totaal werken de deelnemers ruim 70 uur aan TINK, waarvan 40 uur in de bijeenkomsten.

 

Aandacht voor taal is onderdeel van de training. Per deelnemer wordt het taalniveau vooraf vastgesteld en wie het nodig heeft werkt tijdens de training aan specifieke taalonderdelen. Voor deelnemers die behoefte hebben aan externe begeleiding biedt het ITTA Individuele Taalbegeleiding (extra in te kopen).

Het ministerie van SZW heeft voor de TINK training, ontworpen door Sardes, subsidie beschikbaar gesteld. Meer informatie over de subsidieregeling kunt u vinden op de website van BKK.

Heeft u plannen om voor 2016 om subsidie aan te vragen maar nog geen trainer gevonden die bij u past? Neem dan contact op met Jacqueline Siteur.

Jacqueline Siteur veel ervaring als trainer op het gebied van de interactievaardigheden. Zij beseft als geen ander, als Hoofd Kinderopvang en peuterspeelzalen, het belang van het inzetten van de intervaardigheden voor de ontwikkeling van het kind.

Kosten

De kinderopvangorganisatie kan per pedagogisch medewerker € 650,- subsidie aanvragen. Meer informatie over de subsidieregeling kunt u vinden op de website van BKK. http://www.stichtingbkk.nl/subsidieregeling-kinderopvang-taal-en-interactievaardigheden.html

 

Aanmelden

Bent u pedagogisch medewerker en/of leidinggevende en heeft u interesse in de training? Neem dan contact op met Jacqueline Siteur.

 

Klik hier voor meer informatie

Interesse in de TINK Training? Neem contact op!